onsdag 4. januar 2017

Rå desinformasjon Dagsnytt atten 

Tirsdag 3. januar 2017 tok NRKs Dagsnytt atten opp den diplomatiske krisa mellom USA og Russland etter at Barack Obama vedtok straffereaksjoner på grunn av angivelig russisk hacking mot Det demokratiske partiets servere. Sendinga ligger her. Det var et skoleeksempel på rå desinformasjon. En ting er at alle i studio lot til å mislike Vladimir Putin, men som journalist og «ekspert» må man jo prøve å holde sånne følelser i sjakk lite grann. Iver B. Neumann fikk seg til å si, uten motstand fra intervjueren, at «Russlands økonomi blir dårligere og dårligere. Putin har ikke gjort noe på seksten år.» Det er jo beviselig løgn. Hvordan kan Neumann si noe sånt, når en hvilken som helst førsteårsstudent kan gå inn på verdensbankens rapporter eller Wikipedia for den del og få dokumentasjon på det mosatte?

I artikkelen om Russlands økonomi i Wikipedia går det fram at Russland i 1999, da Putin tok over, hadde et kjøpekraftsvurdert BNP på 1000 milliarder dollar. I 2013 lå det på 2600 milliarder dollar. Det er en vekst på 160% på fjorten år. Hvordan kan man si at det er «dårligere og dårligere»? Russlands utenlandsgjeld er en av de laveste i verden. Det er ganske riktig at Russland har hatt ei økonomisk krise siden 2014. Den henger først og fremst sammen med det dramatiske fallet i råoljeprisen, men også med de vestlige sanksjonene. 

Men totalt ligger dagens Russland skyhøyt over det katastrofale nivået den hadde under Vestens yndling, Boris Jeltsin. Jeg er ingen fan av Vladimir Putin, men det kan jo ikke stikkes under stol at han er svært populær blant det russiske folket. Til og med Fox News måtte innrømme at vestlige ledere kunne misunne Putin hans popularitet. Støtten til presidenten har ligget på rundt 80-tallet. Ville den ha gjort det hvis det ikke hadde skjedd noen ting i økonomien?

Stort bedre gikk det ikke med Tove Bjørgaas. Hun sa: «Det demokratiske partiet har vært utsatt for phising, så fikk en russisk hackergruppe tilgang til serverne. Lekket til Wikileaks lekket via russerne.»

Men Julian Assange har benektet kategorisk at deres kilde var russerne. Hvorfor nevnte ikke Bjørgaas dette? Den tidligere britiske ambassadøren Craig Murray skriver på sin blogg at påstandene fra CIA er grov løgn. Grunnen til at han kan si det er at han, ifølge ham sjøl, ikke bare vet hvem kilden er, men at Murray sjøl har truffet kilden og snakket med ham. Og denne kilden er ikke russisk.

Washington Post hevdet at Russland har stått bak et innbrudd i datasystemet til Vermonts strømforsyning. Dette ble gjentatt med en papegøyeaktig sikkerhet av Bjørgaas. Men det som er pinlig for henne er at WaPo seinere har vært nødt til å krype til korset og tygge i seg dette. Avisa skriver:
As federal officials investigate suspicious Internet activity found last week on a Vermont utility computer, they are finding evidence that the incident is not linked to any Russian government effort to target or hack the utility, according to experts and officials close to the investigation.
Hele innslaget i Dagsnytt atten var usannheter og fake news. Eier dere ikke journalistisk stolthet på Marienlyst? Kan dere være bekjent av dette?