lørdag 20. mai 2017

Under over alle undere: NRK innrømmer feil, om Syria.

 Ja, hvorfor spør ikke NRK Kari? Er de redd for å få en overdose av sannhet?

Under over alle undere: NRK innrømmer feil, etter at Kari Angelique Jaquesson i går, 18. mai, tok dem med buksa nede. Og for en super timing med tanke på hvor mange som har mobba Kari den siste uka, som har ment at en "treningsguru" bør holde kjeft om utenrikspolitiske spørsmål, at hun er kunnskapsløs osv. 
Blant disse er Espen Goffeng, Akbar Grande, Mandagsklubben, Dagbladet, Marie Simonsen (politisk redaktør i Dagbladet fra 2003 til oktober 2015) og Fredrik Græsvig (TV 2). Græsvigs uttalelse om at Kari burde skamme seg og overlate Syria til “skikkelige journalister” er etter dette komisk, for å si det mildt. 
Så nå skylder dere alle Kari en unnskyldning.
Her er NRKs beklagelse til fagbladet “Journalisten”: http://journalisten.no/2017/05/nrk-... Men betenkelig at også “Journalistens” Angelica Hagen bruker det nedlatende begrepet “treningsguru” om Kari. 
“NRKs utenrikssjef Knut Magnus Berge bekrefter feilen overfor Journalisten. NRK får ofte inn materiale fra internasjonale byråer. Sammen med materialet følger det med en forklaring på hvem som er avbildet og en oversettelse på hva de sier. Men denne gangen stemte altså ikke teksten overens med innslaget
Innslaget var satt sammen av materiale fra flere kilder NRK får via eurovisjonssamarbeidet. Selv om dette tilsynelatende er en feil fra nyhetsbyrået, er Berge likevel tydelig på at feilen er NRKs ansvar og beklager”. 
Dette bekrefter det jeg har sagt mange ganger tidligere: mediene/journalistene vet at de ikke risikerer noe ved å fortelle usannheter om Syria/Assad og Russland/Putin. Derfor trenger de ikke å sjekke slikt stoff før de publiserer . Jfr min telefonsamtale med NTB etter at de hadde spredd feilinformasjon til et stort antall norske medier uten å sjekke opplysningene. De stolte på hva et fransk pressebyrå hadde sagt. Men det tok ikke meg mer enn fem minutter å finne ut at det var feil: https://www.youtube.com/watch?v=0se...
 
Riktignok ble NRK nødt til å beklage denne gangen. Men det var grunnet en stor tilfeldighet, nemlig at Kari tilfeldigvis intervjuet samme person i Syria for noen uker siden. Så da kan man bare spekulere i hvor mange usannheter som ikke har blitt avslørt grunnet mangel på tilstedeværelse av skikkelige journalister i Syria og kildekritikk fra NRK og andre medier. 
Det er i hvert EN sentral løgn som mediene fortsetter å gjenta på 7 året, sjølveste grunnmyten og gjengangerløgnen om at krigen begynte med et "folkelig opprør" som ble slått brutalt ned på av "regimet". 
Dernest påstanden om at Assad/regjeringshæren har brukt gass/kjemiske våpen, som i beste fall er tvilsom. Men hvis den er sann så er regjeringshæren bare en av flere som har brukt det. En terrorgruppe har til og med innrømmet det: 
"Jaysh al-Islam............. is a coalition of Islamist and Salafist units involved in the Syrian Civil War.........the largest rebel faction in the area,.....................On November 1, 2015, an opposition media outlet......posted a video showing Jaysh al-Islam militants had locked people in cages and spread out 100 cages containing 7 captives through Eastern Ghouta, northeast of Damascus, to use them as human shields against Syrian government air raids.................Use of chemical weapons. On April 8, 2016, a spokesman for the rebel group admitted that “forbidden” weapons had been used against Kurdish militia and civilians in Aleppo" https://en.wikipedia.org/wiki/Jaysh..., jeg kjenner til noen. Men det kan vi komme tilbake til.
Det er bra at NRK beklager, det er mer enn jeg forventet. Men beklagelsen bør sjølsagt komme på Dagsrevyen, hvor feilinformasjonen først ble sendt.